söndag 13 augusti 2017

Midnattsstjärnan


Titel: MidnattsstjärnanSerie: Den unga eliten

Författare: Marie Lu
Översättare: Katarina Falk
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 267
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Modernista så mycket för boken!

Midnattsstjärnan av Marie Lu är tredje och avslutande delen av trilogin Den unga eliten. Detta är en fantasyserie för ålderskategori Unga vuxna. I denna serien får vi följa den unga Adelina Amouteru. Hon liksom många andra barn överlevde blodfebern och blev märkta på olika sätt och de får även kraftfulla förmågor.

Så här står det om tredje bokens handling:


"Adelina Amouteru har fått nog av att lida. Hon har vänt ryggen åt dem som förrått henne och uppnått den ultimata hämnden: seger. Hennes regeringstid som Vita Vargen har varit en stor framgång, men för varje erövring har hennes grymhet bara vuxit. Mörkret inom henne har börjat svämma över, och det hotar nu att förstöra allt hon uppnått.
När ett nytt hot dyker upp tvingas Adelina på nytt konfrontera gamla sår, och det försätter inte bara henne själv - utan varje elitär - i fara. För att bevara sitt imperium måste Adelina och hennes Rosor ansluta sig till Dolksällskapet för ett vådligt uppdrag - även om denna oönskade allians kan visa sig vara den verkliga faran..."


---

Tycker som de två tidigare böckerna i serien att även denna var välskriven. Tycker om världsbygget, karaktärerna och deras utveckling. Men jag kände mig inte lika engagerad i handlingen i denna boken. De två första böckerna var otroligt spännande, men med denna kändes det lite som den bara var till för att knyta ihop det hela. Kändes som lite händelselöst stundvis. Men slutet var ändå väldigt fint, lite som en sagoberättelse. Men fast jag tyckte att serien tappade aningen i sista boken så var serien över lag väldigt bra.


Betyg: 3,5 / 5

1 kommentar:

  1. Jag har bara läst första boken och jag behöver nog skumma den innan jag läser vidare. Men jag minns att jag gillade första boken så en omläsning är helt ok.

    SvaraRadera